26 september 2018
Dag van de Maaltijdbezorger
Vandaag is het de Dag van de Maaltijdbezorger, een landelijk initiatief van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Op deze dag wordt op nationaal niveau extra aandacht gevraagd voor iedereen die door weer en wind maaltijden thuis aflevert. Het bestellen van eten was nooit eerder zo populair: dit jaar steeg het aantal bestellingen met gemiddeld 20% ten opzichte van vorig jaar. Aan het einde van dit jaar zijn er naar verwachting ruim 140 miljoen maaltijden bezorgd. Door deze toenemende maatschappelijke trend wordt het werk van maaltijdbezorgers steeds belangrijker en daar mag volgens de NLVVM meer waardering voor komen. Dagelijks staat deze groep – vaak jongeren – paraat om hardwerkende tweeverdieners, drukke gezinnen en overactieve Millennials te voorzien van goed eten. Tijdens de Dag van de Maaltijdbezorger wordt daar extra aandacht voor gevraagd.
Functie van maaltijdbezorger wordt steeds belangrijker
Nederlanders kiezen steeds vaker voor gemak en willen hun schaarse vrije tijd investeren in leuke dingen. Daar hoort nadenken over het avondeten, boodschappen doen en iedere avond koken vaak niet bij. Het zijn de maaltijdbezorgers die de oplossing bieden en een zorg uit handen nemen. Hoewel zij iedere dag opnieuw klaarstaan om klanten zo snel mogelijk van goed eten te voorzien, zijn het de weekenden die om extra inzet vragen. Maar liefst driekwart van het aantal bestellingen komt van vrijdag tot en met zondagavond binnen (Consultancy, 2018). Koeriers zijn genoodzaakt om een extra tandje bij te zetten. Op hun elektrische scooters en fietsen rijden zij steeds vaker door kou, hitte, nattigheid, wegopbrekingen en verkeersdrukte. Dat alles om de bestelling gemiddeld binnen 30 minuten – van het moment van bestellen tot aan bezorging aan de deur – te bezorgen aan degenen die daar zelf even geen tijd voor over hebben.
YouTuber Petrus ondersteunt Dag van de Maaltijdbezorger
De NLVVM introduceerde deze dag voor het eerst in 2017. Dit jaar pakt de vereniging het groots aan door samen te werken met Youtuber Petrus. Met zijn scherpe videoboodschap kunnen maaltijdbezorgers zich identificeren en wordt een gevoel van trots aangewakkerd. Martijn Jansen, voorzitter van de NLVVM licht toe: “Dit jaar pakken we wat groter uit om deze onvoldoende gewaardeerde helden in het zonnetje te zetten. Want wanneer wij in tijdsnood komen en niet nagedacht hebben over het avondeten, zijn zij degenen die je daarin te hulp schieten.” Petrus vult daarop aan: “Toen de NLVVM mij benaderde met deze campagne, wist ik direct dat ik hieraan mee wilde werken. Ik ben van mening dat we waardering moeten hebben voor alle soorten banen en deze boodschap sluit daar perfect op aan”. De videocampagne van Petrus is vandaag gelanceerd op zijn YouTubekanaal.